Brisbane, Fiji, Nimbin o Byron Bay.

Andra dagen i Brisbane tog vi en tur ut till ett ställe där de tar hand om koalor, en slags djurpark med alla möjliga djur som krokodiler, tamsmans djävular, kängurus, wombat, världens farligaste ormar (som tur var i ett terrarium) och självklart massvis med koalor, såå söta!

Vi kramade en koala och knäppte kort. Madde's bajsade på hennes ben och när det blev Neas tur var den tydligen trött på att kramas och protesterade genom att riva Linnea och försöka bita djus-skötaren, så hon fick en större (tyngre, de var mycket mindre men tyngre än jag trott) som var mer pigg. Annars sover/vilar de 18-20 timmar per dygn eftersom löven de äter inte innehåller någon energi. Jag tror Linnea skulle ha fötts som en koala ;) De hade även som ett ålderdomshem för de små liven.

Sedan bar det av till Fiji, hade aldrig kunna föreställt mig att jag skulle komma att åka dit och aldrig kunna föreställa mig
hur det var där. Första dagarna bodde vi i Nadi, på ett i vårt mått mätt var ett lyxhotell. De hade t.o.m. beasås på menyn så vi var tvugna att prova med pizza men de var inte alls gott, de kan inte göra bea på Fiji helt enkelt. Det har gjort mig ännu mer sugen, så när vi kommer hem går vi direkt till picasso, eller hur ema? ;)


Efter de fyra dagarna i Nadi åkte vi runt på fyra olika öar, Long Beach, White Sandy Beach, Kauta och Beachcomber. Alla med alldeles turkost vatten, långa stränder, god mat och härliga människor. Bäst var nog underhållningsdansen på White Sandy där killarna spexade och dansade någon slags folkdans. Gud så vi skrattade, jätte härlig stämning. Vi har snorklat en hel del, och sett fiskar av alla de slag. Jag tyckte det var så häftigt med sjöstjärnor eftersom
jag aldrig sett det förrut så jag kikade mest på det. Alldeles klarblå var de :) Vi träffade två svenskar som hade bott på lyxhotell och hus vid vattnet, egen butler och ala carte, medan vi bodde i billiga fler pers rum, med råttor och ödlor i taken och längsväggarna och åt det de serverade oss. Vi konstaterade senare att vi verkligen sett olika sidor av Fiji. Men att det vi upplevt är det riktiga Fiji, vi fick känna av det äkta.

Beachcomber var en party ö så där blev det lite fest o dans. Sista natten innan vi flög hem stannade vi en natt på ett hostel i Nadi, kackerlacka i taket och jag längtade plötsligt riktigt mycket efter råttorna och ödlorna ute på öarna. Vi överlevde, Madde och jag låg o lurade med täcket över huvuduet medan vi förväntade oss en kackerlacks.attack. Den kom inte så på morgonen solade vi lite innan vi åkte till flygplatsen.


Väl tillbaka i Australien hade vi en natt på ett hostel i Brisbane innan vi hämtade upp campervanen igår morse. Det är rena lyx-åket om man jämför med allan, eller det går inte att jämföra, de spelar inte i samma liga. Men nu har vi plats för fötterna, nu kan vi nästan hoppa längdhopp här inne. Den är sjukt stor, är ännu gladare denna gång att vi inte får köra :)
När vi hade hämtat Stor-Allan tog vi oss neråt mot ett shoppingställe med outlet av märkeskläder. Med backpacker plånkan blev det inte mkt, så vi fortsatte ner mot Nimbin. En mysig liten håla uppe i bergen där en massa gamla hippies håller till och röker en massa gräs.Roligt att se att tiden lixom stannat vid 70-talet, handmålade skyltar med massa färger och flummiga människor som är klädda som riktiga hippies :)

Sedan tog vi vårt nya tillhåll och åkte ner mot Byron Bay. När Linnea o jag skulle gå över gatan körde en bil förbi som skrek "Hey Sweden", det var tyskarna och Ivano från Mildura :) Vi hade pratat om att ses men inte bestämt nått och så springer vi på dem så :) Det är sjukt att man kan springa på folk i ett så stort land som Australien.


Idag var vi iväg och surfade, såå sjukt roligt! :) Och mycket lättare an jag hade trott, vi kom alla upp och surfade. Imorgon är det skydive (fallskärmshopp) som gäller. 14 000 feet (vet inte hur högt det är i meter) Men högt tillräckligt! Maamaa vad läskigt det kommer vara! Haha


Här är vi rikitigt trötta, det är jobbigre än man tror att surfa


Bara 7 dagar kvar i Australien nu, satan vad tiden gått fort! Vill inte åka hem, Linnea och jag har pratat om att åka tillbaka till Australien efter sydkorea men vi är i valet och kvalet.


Min Sandra har fått  sig en liten knodd nu också. Jag är så glad för hennes och Lars skull. Längtar tills jag kommer hem och kan hälsa på er! Och självklart alla er andra också, men snart är vi hemma!




Kommentarer
Postat av: Hanna Jonsson

Då vill jag oxå med:)..Om ni ska åka igen alltså!

2009-05-06 @ 19:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0